BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

lördag 10 april 2010

Liten by.

Jag älskar att bo i en liten by. Där man möter folk som säger "hej".
Om man skulle få något problem med bilen skulle folk stanna och fråga om man behöver hjälp.
I en liten by känner jag mig trygg på nåttvis.
Kan vara för att jag är uppvuxen i Enafors där det bodde 15 invånare...

Igår när jag var ute med barnen 08.45 på en promenad stötte jag på en äldre dam med sin lilla hund.
Vi satte oss i lekparken och pratade om barnbarn, hus, regnkläder och stora hundar...
Så himla härligt att man bara kan stöta på en helt fritt främmande och ändå prata om allt och ingenting.
Hon var en ensam äldre dam som säkert blev överlycklig att få prata av sig en stund:)
Det är det jag menar med att bo så här i Jämtland i småbyar.
Där är man trevlig mot folk man träffar på och försöker hjälpa till om det behövs.

I storstäder kliver man typ över folk som har ramlat och kollar inte ens upp om man möter någon...
Dom är så många...

Som sagt älskar att bo så här och jag känner mig trygg:)

2 kommentarer:

Kristina sa...

Vi har det så i Lugnvik också =) KOM HIIIT!!

Ida sa...

Håller med om att det är hög mysighetsfaktor i mindre byar, att "alla håller koll på alla" vägs upp av sammanhållningen. kram